Objavljeno u kategoriji EU VIJESTI

Ograničavanje cijena proizvoda

Medvjeđu uslugu nam je napravila Vlada RH sa zamrzavanjem cijena određenih prehrambenih proizvoda. Za očekivati je da će ova populistička mjera rezultirati velikim interesom kupaca i bržeg pražnjenja polica trgovina. S druge strane, ova mjera neće nimalo utjecati na bolji standard života građana. Inače, zamrzavanje cijena proizvoda nikako se ne uklapa u slobodno tržište za što smo se odlučili ranih devedesetih i samo je još jedan dokaz da naše vlasti nikako ne razumiju kapitalističko uređenje tržišta.

Vrlo je lako za pretpostaviti čime će rezultirati ovakva mjera, nestašicama ili kompenzacijom neostvarene dobiti na drugim artiklima čija cijena nije ograničena. Naravno, niti jedan trgovac ne želi raditi s gubitkom, točnije kupovati robu po većoj cijeni nego što će biti prodana, pa je za očekivati prilagodbu. Prilagodit će se umjetnim stvaranjem nestašica kako bi mjera bila čim prije ukinuta, povećanjem marže po drugim artiklima koje mjere nisu obuhvatile, prilagodbom ponude (umjesto svinjskog vrata s kosti, nudit će svinjski vrat bez kosti i sl.). Drugim riječima, trgovci će se pobrinuti za svoje prodajne marže. Dakao, Vlada RH je i prije imala pokušaja sa smanjenjem PDV – a, no takva intervencija nije potaknula trgovce i proizvođače na značajnije spuštanje cijena. Štoviše, inflacija je vrlo brzo „pojela“ izostanak PDV – a.

Možemo zaključiti, bilo kakvo interveniranje u cijene neće puno pomoći jer građani neće biti puno bogatiji ili manje siromašni zbog par kuna uštede na pojedinom proizvodu, a s druge strane može doći do značajnijeg negativnog efekta kao što je nestašica, što može biti generator društvenog nemira. Intervencije u cijene proizvoda subjekata na slobodnom tržištu moraju biti itekako planirane i kratkoročne kako ne bi došlo do poremećaja, upravo kakav je nestašica.