Objavljeno u kategoriji EU VIJESTI

Visoke cijene goriva u RH

visoke cijene goriva

Ovih dana, više nego ikada u proteklih 20 godina, imamo prilike osjetiti inflaciju. Jedna od ključnih stavki porasta cijena jest i gorivo koje svakodnevno poskupljuje. Jesu li za rast cijena krivi distributeri ili proračun, pokušat ćemo razjasniti u ovom tekstu.

Zbog lakšeg izračuna recimo da je 11 kuna cijena po kojoj kupac plaća litru goriva na benzinskoj crpki. Od tih 11 kuna, 3,3 kune iznosi početna cijena goriva, a 10% tog iznosa odlazi na maržu benzinske crpke. Putem trošarina i PDV – a, državni proračun na litri goriva uprihođuje 6,6 kuna što čini 60% maloprodajne cijene goriva. Koliko je takva situacija ista ili slična u svim državama, može biti diskutabilno. Činjenica je da cijena goriva nikako nije razmjerna kupovnoj moći naših građana!

U prethodnoj razradi postoji jedna nelogičnost, a to je formiranje cijene PDV – a. Naime, logično bi bilo kada bi se PDV („porez na dodanu vrijednost“) obračunavao na sumu cijene troška goriva i trgovačku maržu. Tomu nije tako, jer se PDV obračunava na sumu cijene goriva, trgovačke marže i trošarine. Radi se o apsurdu jer se jedan porezni namet (PDV) obračunava na drugi javni namet (trošarinu). Jasno je, osnovica za obračun PDV – a puno je veća ako su u nju uključene trošarine, a da se PDV ne obračunava na trošarine, cijena litre goriva bi bila oko 2,5 kune manja.

Jako često imamo slučaj da su neke aktivnosti zakonski opravdane, ali jesu li etične i logične?